dimecres, 24 de febrer del 2016

Repàs setmanal 15/02 - 19/02

"Vicent Andrés Estellés: el poeta del poble", aquest serà el títol que durà la meua unitat didàctica, la qual he perfilat, sobretot, amb l'ajuda d'Elvira Buades, que m'ha aportat diferents tipus d'estructures per a triar-ne la que més m'agrade, la que considere més adient per als grups de 4t de la ESO. La setmana vinent començaré les primeres sessions i l'última setmana de la meua estada a l'institut, aprofitar-la per a fer els exàmens i la correcció d'aquests. 

Quant al transcurs de les classes, pel que fa als alumnes de 3r de l'ESO, aquesta setmana l'han esmerçada per a realitzar un examen de comprensió lectora sobre el llibre L'últim vaixell, de Gemma Pasqual; acabar de delimitar les diferències entre la "b" i la "v" i les paraules que porten aquestes consonants, sobretot treballant amb verbs. Per a acabar la setmana, Elvira ha procedit a explicar la importància de l'humanisme, comprés entre el segle XIV i XV, amb el canvi de mentalitat i de concepció del món que implicà; una revolució en el pensament que, per extensió, també afectaria a la nostra literatura, amb Bernat Metge i la seua obra, Lo somni, com a clars exponents d'aquesta reconsideració. A banda de les explicacions, elaborar resums i fer les activitats, per part de l'alumnat, han reforçat la teoria treballada a classe.

Endemés, amb el següent curs, l'alumnat de 4t d'ESO, hem acabat de corregir les activitats relacionades amb el modernisme i hem començat un apartat de sociolingüística: els blocs i les varietats dialectals. Elvira Buades ha explicat i enumerat les principals diferències per a distingir entre un text o un parlar pertanyent al bloc oriental o al bloc occidental. A banda d'escoltar un parell de cançons vinculades a cada bloc lingüístic, amb la participació activa de l'alumnat, també s'ha situat en un mapa un llistat de ciutats dels diferents blocs. D'aquests alumnes, he pogut extraure reflexions colpidores i clares, tan clares com la veritat, d'aquelles que ens fan aprendre a nosaltres, com a adults, dels més joves, l'alumnat: "el català i el valencià són la mateixa llengua". Sense cap tipus de sesge per part nostra, l'alumnat, tot l'alumant, ha pogut concloure amb un tema que sempre desperta polèmica, el de la seccessió lingüística present en alguns sectors de la societat valenciana. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada