dissabte, 2 de gener del 2016

La perfecció de la poesia

Anàlisi de l'estil de Josep Carner

Un dels trets més característic de Josep Carner és l'estilització, un ús molt refinat de les lletres, enfocat cap a la recerca d'una forma perfecta de la poesia. Així doncs, de Carner ressaltarà el gust per un llenguatge culte, amb continues referències a figures mitològiques de l'època clàssica grega, sobretot pel que fa a l'ús de dones, amb la qual cosa implicarà dirigir-se a un tipus de lector ben delimitat, de tipus mitjà-alt i que implica, si més no, una lectura travada, amb pauses, si no es té una sèrie de coneixements lèxics o acadèmics. Idealització de la dona, equilibri, un caràcter vitalista i positiu, al mateix temps tancat, rebuscat, primmirat en les paraules escollides, no exemptes de barroquisme, amb una forta càrrega d'adjectius; aquestes podrien ser definicions enumerades de l'estil de Carner. 

Els fruits saborosos, Josep Carner


El grau de complexitat de l'obra poètica de Carner serà alt i, a més a més, haurà de recórrer diferents etapes i, per la qual cosa, precisarà d'un procés més lent de creació, a l'hora de deixar constància de la
idea de l'autor en un poema determinat. Així doncs, el representant noucentista, a banda de copsar la realitat d'una manera, posteriorment fent-la seua, s'allunyarà força d'ella en el resultat final. El component d'abstracció i desvinculació respecte a la realitat, generalment serà molt superior en Carner. Es tractarà d'un estil calculador, on el pes de cada mot serà cabdal, amb intencions de magnanimitat per part de l'autor i amb un alt component evasor.

L'obra poètica de Carner, i sobretot un dels llibres de poemes més valorat, Els fruits saborosos, està molt influïda per la idea de perfecció, en tots els sentits (accions, personatges, llocs, etc). Podem trobar-nos amb un prototip de poema de lloança de la dona (“la millor perfecció” segons els versos del poeta), contemplada com una deesa i comparada amb un préssec, en un sentit de mitificació de la fruita. D'altra banda altres exemples més hedonistes, amb la recuperació de la innocència i l'harmonia per part d'un grup de dones, que juguen com si foren canalla, com en el cas de “Eglé i la síndria”, un
clar exponent d'aquest ambient desimbolt i infantil:


“Arriben les comares. Rient, fent el cor fort,
es passen una síndria que és la més gran de l'hort;
són llurs marits a vila, i han berenat entre elles,
i juguen a encalçar-se damunt els blats desfets;
mouen gatzara, salten, comencen cantarelles;
va a rodolons la síndria i aixafa els peus distrets.”
Poema "Eglé i la síndria"


O fins i tot recreacions de paisatges idíl·lics per a la inspiració del poeta i l'enumeració creativa dels processos i les pors que pateix el propi Carner, pel que es fa i no es fa. Al cap i a la fi un repertori temàtic positivista, amb la presentació icònica d'un món immillorable, generalment fantasiós i més pròxim a les il·lusions.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada